Sinds eind oktober hebben drie EnergieStudenten een opdracht mogen uitvoeren voor gemeente Utrecht. Ezra Schussler huurde de studenten in. Hij is projectleider op gebied van energietransitie voor bedrijven en maatschappelijk vastgoed zoals musea, scholen en poppodia. Hij is tegenwoordig veel betrokken bij het ondersteunen van kleine ondernemingen in de energietransitie en daar maakte deze opdracht onderdeel van uit.
De opdracht was gericht op de binnenstad van Utrecht waar zo’n 800 kleine ondernemingen zitten. “Als je door de binnenstad loopt zie je vaak open deuren, terrasverwarming op gas en lichten aan na sluitingstijd en aan die energieverspilling wilden we wat doen”, vertelt Ezra. Hij heeft dit probleem toen met een aantal collega’s opgepakt en de Utrechtse adviesbureaus Klimaatgerust en Bureau Brick. Zo kwamen ze er al snel bij dat ze een positieve campagne wilden opzetten waar het initiatief – om bijvoorbeeld openstaande deuren te sluiten of de verlichting ’s nachts uit te laten- uit de ondernemers zelf kwam in plaats van het te verplichten. Dit wilden ze bereiken door middel van een gesprek waarin ze de voordelen van energie besparen voor de ondernemers wilden benadrukken. Dit hebben drie EnergieStudenten samen met de bureaus op zich genomen.
Deze studenten zijn na een briefing, waarin ze geoefend hebben met een script, langs de aangegeven straten gegaan. De planning mochten ze zelf maken en uiteindelijk zijn ze bij 500 ondernemingen in vier weken langsgegaan. “Zeker nu met de hoge energieprijzen waren er veel positieve reacties op de gesprekken en er worden nu veel meer deuren overdag gesloten.” De studenten kregen ook een groen deurbordje mee met de tekst “wij zijn open”, dat ze aan de ondernemers hebben uitgedeeld. De bordjes zijn een product van een samenwerking tussen gemeente Utrecht en Centrum Management Utrecht. Ook kregen de ondernemers een folder over het Energieloket van de gemeente Utrecht, waar ondernemers vragen kunnen stellen over verduurzamen, en een folder van Ondernemer Centraal die gratis algemene ondersteuning biedt zoals hulp bij administratie en boekhouding.
Ezra geeft aan dat het aantal gesloten deuren de grootste meetbare resultaat is, maar door de actie weten ze nu ook veel beter wat er in het centrum van Utrecht zit qua type ondernemingen en gebouwen. Dit zou goed kunnen helpen in toekomstig beleid omdat de gemeente dan een stuk gerichter kan werken. Omdat de opdracht pas net afgelopen is hebben ze nog niet volledig kunnen evalueren hoe groot het succes was, maar Ezra hoopt dat er in de toekomst meer van dit soort campagnes opgezet kunnen worden en zou dan graag opnieuw EnergieStudenten erbij willen betrekken. Ezra: “de studenten kwamen met een open uitstraling en blik waardoor ook een open gesprek kon plaatsvinden”.
“Ik vond het ook heel leuk om de ongefilterde visie, zonder een vooringenomen blik, te horen na hun gesprekken en om te zien hoe deze studenten heel gericht in hun eigen leven bezig waren met energiebesparing en duurzaamheid, zoals vegetarisch eten.”
De studenten waren ook heel flexibel inzetbaar, wat handig was omdat de openingstijden van de ondernemingen verschillend konden zijn. “Ook de stichting zelf is erg flexibel. We hadden op redelijk kort termijn de campagne in elkaar gezet en kwamen daarna met EnergieStudent in contact, door de snelle samenwerking konden we nog voor de winter van start!”