Vandaag gaan we in gesprek met Jiske. Jiske is medeoprichter van de verpakkingsvrije supermarkt ‘’LOOS’’ in Utrecht. Bij LOOS winkel je verpakkingsloze producten die biologisch en plantaardig van aard zijn. Maar dat is nog niet alles. Jiske is sinds kort ook accountmanager binnen EnergieStudent en zet zich in haar dagelijks leven in voor een mooiere en schonere leefomgeving.
24 jaar jong en de opleiding Liberal Arts and Sciences afgerond aan de Universiteit van Utrecht. Tijdens deze studie lag de focus op klimaatwetenschappen en governance voor een duurzame ontwikkeling, ook in de studie bleef de klimaatproblematiek dus niet achterwege. Maar hoe kom je nu bij het idee om een verpakkingsloze supermarkt te starten? Daar vertelt Jiske ons graag meer over.
Iedereen kan het zich vast nog herinneren, COVID-19. Hoewel dat voor velen een vervelende, bijzondere en ook wel saaie periode was, was dit voor LOOS het startpunt. ‘Tijdens de lockdown had ik wat extra tijd’ vertelde Jiske. Daarom besloot ze iets naast haar studie te gaan doen. Het ondernemersprogramma Missie 030 kwam op haar pad en dit leek een mooie manier om aan de slag te gaan ten goede van de klimaatcrisis. Nog een plus was dat het een manier was om de tijd te doden die covid had gecreëerd. Tijdens Missie 030 leer je over sociaal ondernemen en persoonlijk leiderschap. Dit traject volg je met andere ondernemende jongeren en via Missie 030 ontstond het partnerschap om het concept LOOS te lanceren.
Jiske vertelde dat haar interesse voor duurzaamheid en de klimaatverandering altijd al groot is geweest. Zowel binnen haar studie was ze hier actief mee bezig als in haar privéleven. Iets doen om echt een positieve impact te maken op het milieu, dat moest het doel zijn. Het liefst het verbeteren van een dagelijks ritueel om klimaatvriendelijk gedrag op dagelijkse basis te stimuleren. Het was snel duidelijk dat verpakkingsvrij boodschappen doen bijdraagt aan het verminderen van de plasticafvalproblematiek en dat moest LOOS gaan worden.
Na het zoeken van de juiste partners en na het verzamelen van de eerste fondsen via crowdfunding kon LOOS dan van start. Eerst begon LOOS met een mobiele, verpakkingsvrije supermarkt. Na een tijdje opende Jiske en haar compagnons samen met de onderneming Puur een winkel in Utrecht, Puur & LOOS. Momenteel is LOOS dus te vinden in Utrecht op één vaste plek en op verschillende plekken in de stad en de markt met de mobiele supermarkt.
Jiske vertelde dat het proces best complex is geweest. Als startende ondernemer is het een kunst om van een idee naar een grijpbaar concept te gaan. Zo vertelde ze zelf dat er in het begin eigenlijk nog geen concreet idee was, maar dat de tijd die ze hebben gehad om na te denken en te sparren ontzettend waardevol is geweest. Ook hebben Jiske en haar partners energie gestoken in het bezoeken van gelijksoortige initiatieven, om te leren hoe het ondernemen werkt en om te weten te komen wat er nodig was om deze verpakkingsloze supermarkt te realiseren. Vervolgens startte zij een crowdfunding die aanzienlijk meer opbracht dan ze van tevoren hadden bedacht.
Toen kon LOOS écht van start. De start van de trial and error periode. De eerste keer dat LOOS met de kar op pad ging, werden er alleen pepernoten in bulk verkocht. En langzaam werd het assortiment uitgebreid. Gaandeweg werd steeds duidelijker wat wel en niet werkte, welke producten goed bewaard bleven in de kar en welke minder paste binnen het concept. Aldoende leert men en daar werd het assortiment op aangepast!
Nu eind 2024 kent LOOS een mobiele verpakkingsloze supermarkt én een fysieke winkel in Utrecht (in samenwerking met Puur), hebben LOOS en Puur & LOOS vijf medewerkers en verkopen ze samen meer dan 600 verpakkingsvrije producten die biologisch en plantaardig van aard zijn. Hier blijft het niet bij, want er zijn plannen om uit te breiden.
Over het ondernemen heeft Jiske veel geleerd en daarom deelt zij met ons nog een aantal tips om andere starters een beetje op weg te kunnen helpen! Daarvoor bedanken wij Jiske maar al te graag.
1- Neem de tijd om na te denken over het idee, probeer praktische stappen te zetten tussen abstract en concreet en sluit niet zomaar ideeën uit
2- Bezoek gelijksoortige initiatieven en doe marktonderzoek. Op deze manier hoef je het wiel niet volledig zelf uit te vinden
3- Start een crowdfunding, naast de financiële hulp die je hiermee krijgt kun je op deze manier ook alvast wat naamsbekendheid genereren
4- Alleen door te proberen zul je leren! Blijf nieuwsgierig naar manieren om te verbeteren door met je klanten in gesprek te gaan
5- Heb een duidelijk beeld van je doelgroep, op deze manier creëer je ook mogelijkheden om je concept te verfijnen. Zo vertelde Jiske dat zij door in gesprek te gaan met de klant erachter kwam dat hun klantenkring voornamelijk tweeverdieners zijn. Hier heeft LOOS haar openingstijden vervolgens op aangepast.
6- Ben consistent aanwezig
7- Plan met regelmaat reflectiemomenten binnen het team. Het is makkelijk om jezelf uit het oog te verliezen, maar het is belangrijk om ook stil te staan bij de dingen die goed gaan of juist iets minder goed gaan. Door eerlijk te zijn kun je elkaar alleen maar helpen en zullen je werkzaamheden verbeteren
8- Zoom af en toe even uit om ‘the bigger picture’ te blijven zien
En misschien wel de grootste les die Jiske ons wilt meegeven is dat we niet te snel moeten opgeven. Het is belangrijk om vol te houden en te blijven proberen. Probeer dingen niet ‘half’ uit en geef sommige ideeën een tweede kans of een langere testperiode.
Een onderneming is een uitdaging, maar het is ook een prachtig leerproces waar je niet alleen professioneel, maar ook op persoonlijk vlak alleen maar door groeit. Wij bedanken Jiske voor haar inspirerende verhaal en haar mooie werk richting een schonere leefomgeving. Mocht je naar aanleiding van dit interview nog vragen of opmerkingen hebben dan horen wij dat natuurlijk graag! Tot snel bij EnergieStudent.