
Het is een groeiend probleem: te weinig kinderen kiezen voor technische richtingen, terwijl deze vakgebieden essentieel zijn voor de energietransitie die onze samenleving zo hard nodig heeft. Zonder een nieuwe generatie geschoolde professionals in de energietransitie wordt het moeilijk om de verduurzamingsdoelen te halen en de klimaatcrisis effectief aan te pakken. Vooral in de sectoren die direct bijdragen aan de energietransitie, zoals VMBO-techniek, dreigt een groot tekort aan gekwalificeerde mensen.
De gevolgen van dit tekort zijn ernstig. Als er in de toekomst niet genoeg (technisch) opgeleide jongeren zijn, komt de uitvoering van de energietransitie in gevaar. We zullen onvoldoende capaciteit hebben om de noodzakelijke stappen te zetten richting een duurzame samenleving. Dit leidt tot vertragingen in de aanpak van de klimaatcrisis en maakt het moeilijker om ambitieuze klimaatdoelstellingen te behalen. Zoals Piet-Hein Speel, medeoprichter van EnergieStudent, treffend zegt: "Wij willen leerlingen laten kennismaken met alle opleidingen en beroepen waarvan zij en hun omgeving geen idee hebben dat ze bestaan, maar die wel heel hard nodig zijn om de energietransitie in Nederland en daarbuiten te realiseren.”
Gelukkig is er een veelbelovende oplossing in de vorm van project Energy Student, een initiatief dat jonge studenten inzet als rolmodellen voor scholieren. Deze studenten, die kennis hebben van energie en techniek, gaan de klas in om kinderen te inspireren en te enthousiasmeren voor studies en beroepen die bijdragen aan de energietransitie. Dit is een samenwerking tussen stichting Energy Challenges, EIfI-Tech, LEASP en EnergieStudent en is mogelijk gemaakt door Erasmus+, het EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport in Europa. Via bewustwordingscampagnes op basisscholen en middelbare scholen georganiseerd vanuit Energy Challenges zorgen de energiestudenten ervoor dat scholieren zich bewust worden van hun energieverbruik en in contact komen met de mogelijkheden binnen de energietransitie.
"We zien nu al dat dit project verschil maakt," vertelt Ingrid Kloosterman, bestuurder van Energy Challenges. "Leerlingen die misschien eerst niet nadachten over een technische toekomst, ontdekken nu een passie die ze niet wisten dat ze hadden. Het is geweldig om te zien hoe de energiestudenten een vonk kunnen laten overslaan, juist door hun persoonlijke verhalen en ervaringen te delen." Ook Romy, één van de energiestudenten, vertelt dat het project de scholieren stimuleert om het probleem naar henzelf te halen en te kijken hoe zij impact kunnen leveren in hun directe omgeving. Naast de leerlingen halen ook de studenten er voordelen voor henzelf uit. “Het was een mooie uitdaging omdat ik nog geen ervaring had met lesgeven, dus het was de unieke kans om mij op pedagogisch vlak te ontwikkelen” vertelt Romy. “Daarnaast vond ik het ook heel leuk om met kinderen samen te werken omdat die heel erg open staan voor nieuwe ideeën en creatief zijn.” Ook energiestudent Abel was blij met de opdracht: “Ik wil helpen om de wereld een stukje beter te maken en hopelijk maak ik op deze manier een beetje impact.”
De aanpak van project Energy Student is inmiddels getest op 10 scholen in Nederland en 5 in Slovenië. Daar hebben ze twee verschillende soorten data verzameld: Het standpunt van de scholieren over CO2 vermindering door middel van een Kahoot quiz aan het begin en het einde van het project en een interview met de docenten aan het einde waarin gevraagd werd of zij een verschil zagen in interesse in de energietransitie bij de kinderen. Aan de hand van deze gegevens voert Romy nu een impact analyse uit die ze omzet tot een rapport.
Met de verwachte positieve resultaten van deze pilot hopen ze dit project verder te kunnen ontwikkelen en uit te breiden, zodat steeds meer kinderen de weg vinden naar opleidingen in de energietransitie. "We staan echt aan het begin van iets groots," zegt Ingrid met enthousiasme. "Dit is niet alleen een kans voor ons, maar voor heel Europa om een nieuwe generatie klaar te stomen voor de beroepen die zo hard nodig zijn voor onze gezamenlijke toekomst." En wie weet, wellicht zien we binnenkort de eerste resultaten hiervan terug in de vorm van meer duurzame innovaties en een sterker technisch kader om de klimaatuitdagingen aan te gaan.