Het ondernemersverhaal van Lars van der Meer, Meer Impact Marketing
Vandaag gaan we in gesprek met Lars, Lars is copywriter binnen EnergieStudent én heeft een eigen bedrijf genaamd: ‘Meer Impact Marketing’. In deze blog lees je het uitgebreide verhaal over het ontstaan van ‘Meer Impact Marketing’ en de ondernemersweg die Lars momenteel aflegt.
Een eigen bedrijf starten, hoe doe je dat? Veel studenten dromen ervan om voor zichzelf te beginnen nadat zij de schoolbanken verlaten. Via EnergieStudent, werken alle EnergieStudenten als zelfstandige bij één of meerdere opdrachten en zijn zij dus eigenlijk ook ondernemers. Een aantal van hen timmert hard aan de weg om hun eigen onderneming van de grond te krijgen en daar hun brood mee te verdienen. Ook zij maken impact. Allemaal op hun eigen manier!
Zo ook Lars, eigenaar van het marketing bedrijf: ‘Meer Impact Marketing’. Een marketing bedrijf dat midden- en kleinbedrijven ondersteunt in verschillende marketing taken. Van het schrijven van teksten voor op de website tot het inzetten van betaalde advertenties via bijvoorbeeld Facebook om meer klanten te genereren en op deze manier de winst te verhogen. Lars is er om de marketing ondersteuning te bieden die het bedrijf nodig heeft. Na de bachelor Communicatie en Life Science gevolgd te hebben aan de universiteit in Wageningen begon het toch te borrelen. Lars vertelde dat de passie voor het ondernemerschap eigenlijk erg onverwachts kwam. Er zitten geen ondernemers in zijn familie en hij had er daarom nooit eerder over nagedacht om voor zichzelf te beginnen. Hij ging aan de slag met copywriting, omdat hij graag een skill wilde leren die hem helpt binnen het bedrijfsleven. Het idee dat je mensen met tekst in beweging kan brengen fascineerde Lars. Na zich verdiept te hebben in het copywriten werden ook andere gebieden binnen de marketing verkend en is het idee ontstaan om ‘Meer Impact Marketing’ te starten.
Momenteel heeft Lars een ‘tussenjaar’. Of hij volgend jaar nog doorgaat met een master hangt helemaal af van de groei van zijn bedrijf. Op dit moment is Lars hard bezig met het verzamelen van klanten. Maar hoe kom je nou aan klanten? Een goede tip die werd benoemd was het gebruikmaken van je eigen netwerk. Na een goed gesprek bij de kapper zijn de eerste klanten binnengehaald. Het is fijn om een connectie aan te gaan met iemand die je via, via kent. Ook een verjaardag of borrel zijn goede plekken om jezelf ‘in de markt’ te zetten. Een tweede tip die Lars geeft is daaropvolgend dat het belangrijk is om naar de ander te luisteren. Wanneer je oprecht geïnteresseerd bent in de ander en luistert naar wat de ander vertelt, is daar vaak een haakje te vinden waar je op in kan spelen. Al is het maar een vrijblijvend advies, waarna iemand misschien wel voor een tweede keer bij je terugkomt.
Toen ik Lars vroeg wat hem uniek maakt, vertelde hij dat hij heel hard werkt om de resultaten te genereren die er van hem gevraagd worden. Niet alleen voor zijn klanten, maar ook voor zichzelf. Ondanks dat er een bachelor Communicatie en Life Science in zijn zak zit, is het van belang dat Lars zichzelf blijft ontwikkelen en dat hij blijft leren. De resultaten die hij levert komen direct bij hem terug en dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden tijdens de ondernemersreis. Een tweede onderscheidend kenmerk is de garantie die ‘Meer Impact Marketing’ biedt. Samen met de klant stelt Lars een doel voor zijn werkzaamheden. Wanneer dit doel behaald wordt, wordt Lars betaald. ‘Als ik het doel niet haal, hoeft de klant mij ook niet te betalen. Dit vermindert het risico tot het draaien van verliezen en dat maakt het voor hen aantrekkelijker om met mij samen te werken.’ aldus Lars.
Zoals we al eerder benoemd hebben is het belangrijk dat je jezelf blijft ontwikkelen en dat je blijft leren. Maar hoe blijf je innovatief binnen een constant veranderende markt? Lars gaf als derde tip om altijd te blijven vragen om feedback. Wanneer iets niet blijkt te werken is het belangrijk om open te staan voor de aanpassing(en) die gedaan moeten worden om de dienst wel werkend te maken, creativiteit en flexibiliteit spelen hierin een belangrijke rol en communicatie tussen jou en de klant is daarbij van belang.
Om deze ontwikkeling te stimuleren is Lars begonnen met het bieden van kleine ‘gratis opdrachten’. Op deze manier kon de klant de dienst van Lars beoordelen zonder dat daar financiële risico’s bij kwamen kijken. Ook vertelde Lars dat hij het een uitdaging vindt om zijn diensten te verkopen. Door deze ‘gratis opdrachten’ aan te bieden kon het vertrouwen voor een duurzame relatie opgebouwd worden. Op deze manier creëert Lars een plek waar hij zijn vaardigheden kan verbeteren en is de stap naar een betaalde opdracht al dichterbij.
Vervolgens vroeg ik Lars of hij nog tips heeft voor startende ondernemers om de weg richting een soepel lopend bedrijf gemakkelijker te maken. Lars deelt graag de volgende tips met jou:
- Om een prettige relatie op te bouwen is het belangrijk om te laten zien dat je het bedrijf begrijpt. Bereid je daarom goed voor en check van tevoren de website en andere platformen waar het bedrijf op te vinden is.
- Ook op het gebied van tijdsmanagement heeft Lars een tip. Het gebruik van een kookwekker! Wanneer je voor veel verschillende opdrachten werkt, is het van belang dat je de verschillende taken op een efficiënte manier benadert. Een kookwekker werkt voor Lars als een fijne tool om snelheid en efficiëntie te stimuleren.
- Stel realistische en haalbare doelen en maak deze doelen concreet en tastbaar. Op deze manier kun je de doelen verwerken in to do’s en kun je (dagelijks) aan de slag met concrete stappen richting het grotere doel.
Als laatste benadrukt Lars dat je jezelf eraan moet blijven herinneren waarom je bent begonnen. Tegenslagen zijn normaal, en het is cruciaal om niet op te geven. Neem de tijd om te reflecteren op wat je hebt geleerd en hoe je het in de toekomst anders kunt aanpakken. Blijf jezelf ontwikkelen, volg een cursus, lees een boek en praat met andere ondernemers. Wanneer je je passie blijft volgen, volgen de resultaten later.