De 20-jarige Sterre studeert English Literature en Film&Media aan de University of Stirling in Schotland en is in mei bij EnergieStudent gekomen. Ze begon met een opdracht voor Energy Challenges waar ze CO2-meters rondbracht en installeerde op basisscholen in Zeeland en West-Brabant. Met die meters konden de scholen zelf centraal bijhouden wat de CO2-concentratie in de klaslokalen zijn. Ze leverde de meters vaak tijdens schooltijd wat altijd in een hoop vragen van de leerlingen resulteerde. “Ik vind het belangrijk dat jonge leerlingen al vroeg doorhebben wat er gebeurt door de opwarming van de aarde en hoe ze kunnen helpen, dus ik vond het helemaal niet erg om de vragen te beantwoorden.”
Daarnaast vond Sterre de vrijheid die de opdracht haar gaf fijn. Ze moest zelf de basisscholen opbellen en inplannen en maakte dan een aantal dagen per week een rondje langs de scholen. Ze geeft aan dat het voor haar een beetje voelde als een dagtrip: “Ik kom normaal gesproken niet zo gauw in Zeeland, dus als ik dan een gat in mijn planning had ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik lunchte bijvoorbeeld op het strand in Zoutelande!”
Sterre is een full-time student in Schotland en steekt dan ook elk semester de Noordzee weer over wat het lastig maakt om een opdracht te krijgen die haar op geen enkel moment fysiek nodig zou hebben. Toen ze dit aangaf heeft EnergieStudent haar in juli een positie in het Marketingteam aangeboden. “Ik doe al een aantal jaar content management voor Energiek Halderberge, West-Brabant Woont Slim en Stoer in Bedrijf, dus ik had al wel wat ervaring met marketing en omdat het volledig online is zit ik niet vast aan een plek!” Sterre geeft aan dat ze eigenlijk nooit had nagedacht over marketing als een baan, maar haar werk voor ons heeft haar positief verrast. “Ik voel me echt een onderdeel van het team en ook al doe ik marketing voor het grootste gedeelte alleen, ik kom in aanraking met veel studenten en opdrachtgevers wanneer ik ze interview!” Sterre’s opdracht houdt vooral in dat ze interviews afneemt die ze omzet tot posts en verhalen voor op de website en met nieuwe ideeën komt om de bereikbaarheid van EnergieStudent te vergroten.
De groei in bereikbaarheid is goed te merken sinds Sterre de taak op haar heeft genomen. Ze vertelt dat er een aantal bedrijven aangaven dat ze bij EnergieStudent gekomen zijn via LinkedIn en het aantal volgers blijft gestaag stijgen. De stichting is nu vooral actief op LinkedIn, maar dat willen ze in de toekomst veranderen. “We zijn op het moment bezig met kijken hoe we onze Instagram-pagina willen inzetten. We willen namelijk niet dat het een kopie wordt van LinkedIn, maar we willen een uitnodigende en informele sfeer creëren waar studenten meer informatie kunnen vinden over duurzaamheid en ons werk in de sector.”
Sterre is erg blij dat EnergieStudent op haar pad is gekomen. “Ik denk niet dat ik een betere bijbaan had kunnen vinden die zowel bij mijn interesses past als in mijn drukke studentenschema.” Ze vertelt dat ze duurzaamheid altijd belangrijk heeft gevonden, maar doordat ze niet technisch aangelegd is voelde ze dat het lastig was om bij te kunnen dragen. Ze hoopt andere studenten die in hetzelfde schuitje zitten te laten zien dat ook zij kunnen helpen met de energietransitie. “Een hoop van de opdrachten die ik voorbij zie komen vragen om sociale en/of organisatorische skills en affiniteit met duurzaamheid en ik heb bijvoorbeeld studenten gesproken die een sociale of mediastudie doen en bezig zijn met opdrachten voor EnergieStudent!”
Daarnaast vertelt Sterre dat EnergieStudent haar heeft geholpen met in contact komen met studenten in Nederland. Omdat ze studeert in het buitenland heeft ze in Nederland weinig redenen om op een campus te komen en ze woont ook niet in de buurt van een studentenstad. Haar werk voor EnergieStudent en de sociale activiteiten die ze plannen voor de EnergieStudenten geven haar de mogelijkheid om toch nog andere studenten met dezelfde interesses te ontmoeten!